Hela den här avdelningen är en annons
Ung företagsamhet

Äntligen mässa!

Sofia Beckman

Det känns fantastiskt roligt att vi återigen kan bjuda in till UF-mässan på Karlstad CCC. Att mer än 250 företag som drivs av engagerade värmländska gymnasieelever ska få visa upp och presentera sina vanliga och ovanliga affärsidéer, kreativa montrar och slipade säljtekniker. Som vi har längtat.
Man kan göra mycket digitalt men när det kommer till att låta unga gymnasieelever få fullt utlopp för sitt entreprenörskap och få möjlighet att verkligen testa av sina idéer så finns det inte något som slår en mässa full av folk.
I det här numret kommer ni få läsa om allt från superentreprenören Daniel som driver miljardbolag och håller på att förbereda en börsintroduktion till UF-företag som redan skrivit avtal värda flera hundra tusen och om partners som engagerat sig i Ung Företagsamhet genom att utmana värmländska
grundskoleelever med olika frågeställningar som de själva står inför – som ett led i att öka den egna konkurrenskraften.
Det är fantastiskt att så många är engagerade i Ung Företagsamhet och vill vara med och guida framtidens talanger.
Och sett från vårt perspektiv, har Värmland kanske aldrig haft bättre förutsättningar.
Vi är medvetna om att en av de allra största utmaningarna vi står inför är kompetensbrist. Det gäller inte bara i Värmland utan i Sverige och egentligen större delen av västvärlden.
I skrivande stund så lyckas vi nå mer än varannan elev på gymnasiet, en siffra som gör oss till bäst i landet. Dessutom utbildar vi nästan 6 000 grundskoleelever i entreprenörskap.
Ytterligare en siffra som placerar Värmland i Sverigetoppen.
Vi skulle aldrig kunna göra detta utan våra partners hjälp, och den är vi evigt tacksam för.
Vi skulle inte heller lyckas utan alla fantastiska lärare som gör ett enastående arbete med att göra utbildningarna lustfyllda och inspirerande.
Tillsammans fostrar vi unga människor till entreprenörer och, vilket är minst lika viktigt, talangfull arbetskraft med god förståelse för vad som krävs för en anställning.
Så nu är den stora frågan hur vi får talangerna att stanna kvar i Värmland.
Vilka förväntningar har de på en arbetsgivare, vad är viktigt vid val av arbetsplats hur ska en bra chef vara?
Det är några av de frågor vi ställde några av våra UF-elever för att ta reda på hur vi kan dra nytta av det värmländska försprånget – och svaren finns såklart att läsa i den här tidningen.
Med dessa ord önskar jag trevlig läsning och passar på att bjuda in er alla till årets UF-mässa, på Karlstad CCC den 8 februari. Jag kan garantera att det blir roligt, livligt och inte riktigt som man hade förväntat sig. Precis som det ska vara.