Hela den här avdelningen är en annons
Ung företagsamhet

Det bästa ordet för att beskriva tiden av UF-året är bergochdalbana

Spread n´Research

Om en tidning skulle beskriva UF-företaget så skulle de använda orden innovativa, nytänkande och unika, i alla fall om du frågar dem själva. Dessutom gärna lägga till ambitiösa och passionerade för sin idé. Spread n´Research är UF-företaget från Lundsbergs skola, som har koll på marknadsföring och marknadsundersökning.

– Om en tidning skulle beskriva oss skulle orden innovativ, nytänkande och unika troligen dyka upp. Vår affärsidé står ut från många andra företag, och speciellt bland UF-företag. Ett företag som drivs av tre ambitiösa ungdomar som erbjuder marknadsföring, marknadsundersökning genom djupintervjuer och återförsäljning är en unik, säger Arvid Wachtmeister som är företagets VD.

Tillsammans med vännerna Sonja Jerrstedt som tagit ansvaret för företagets ekonomi och Dante Bengtsson som är UF-företagets marknadsansvariga, driver Arvid Spread n´ Research. Att just de tre skulle samarbeta på ett bra sätt visste de redan innan. Som vänner kände de redan till att de skulle komplettera varandra och samarbeta bra tillsammans i grupp. Idén till företaget var först inte helt given utan de testade på en idé i en helt annan bransch innan de tillsammans landade i att det var just det här de ville göra. Den andra idén kändes komplicerad och med för många hinder. Det ledde dem däremot vidare på spåret att se vad de faktiskt hade. Och vad de hade var 250 ungdomar i åldrarna 14-18 år. En guldgruva till fokusgrupp och där de med hjälp av denna kunde stötta företag med hjälp av elevernas åsikter och ögon.

– Vår affärsidé växte ständigt och vi vidareutvecklade det till att erbjuda marknadsföring via sociala medier – eftersom ungdomar är ”proffs” på just sociala medier. Idag är företaget i god form och vi ser en stor potential i vår ständigt växande verksamhet.

”UF-året fick oss att växa som entreprenörer” Det som de unga företagarna bakom Spread n´Research tar med sig från sin upplevelse med UF är att de alla har växt som entreprenörer. Genom att ta sig igenom motgångar tillsammans som exempelvis en trög start och att det i vissa skeenden krävdes mer än de var beredda på. Men just detta fick dem inte att ge upp – utan att kämpa hårdare.

– Det bästa ordet för att beskriva tiden av UFåret är bergochdalbana. Det har varit tufft samtidigt som vi har haft otroligt roligt. Som sagt så var vi inte förberedda på hur mycket arbete det skulle vara och hur mycket hårdare man skulle behöva jobba. Vi hade en väldigt seg start som testade oss som individuella entreprenörer, men även som ett samarbetande team. Efter varje hinder och motgång som vi tog oss igenom växte vi tillsammans och fick ny motivation för att ta oss an nästa. Sedan har det även varit många spännande och roliga händelser där vi har fått utföra vår tjänst och utvecklats. Sedan ser vi mycket fram emot UFmässan nu i februari och vad den har att erbjuda, avslutar Arvid.

JOSEFIN WALLIN