Hela den här avdelningen är en annons
Ung företagsamhet

Link Generation UF – sammanför äldre och yngre

UF-företaget Link Generation bygger på en affärsidé utifrån ett samhällsperspektiv. Här sammanförs äldre och unga för att främja gemenskap, avlasta anhöriga och inte minst – minska den psykiska ohälsan.

Louise Munge, Josephine Rodebjer och Victoria Salomonsson går på Lundsbergsskolan och driver tillsammans Link Generation UF. Alla tre med en stark vilja att göra en förändring i samhället. Att äldre lider av ensamhet och depression är ett problem som de tillsammans valt att uppmärksamma.


– Många har inte tillgång till att hälsa på sina närstående på grund av långdistans och restriktioner med mera. Därför ville vi skapa möjligheten för unga människor med tid och omtanke över, att hjälpa till. Många kanske känner till tjänsten Studdy Buddy? Det Link Generation erbjuder grundar sig på en liknande princip. Precis som att min mamma kan gå in på Studdy och finna en extra lärare som kommer och pluggar med mig, så kan jag gå ni på Link Generation och hitta någon som kan gå och hälsa på min farmor i Skåne. Ett win-win koncept! Min farmor blir glad över lite förändring i vardagen. Lisa som är den som går och hälsar på tjänar en extra peng – plus att hon genom min farmors gamla historier lär sig en massa om hur det var förr. Jag som tagit kontakt med Lisa får sedan uppdateringar om hur min farmor mår, berättar Louise Munge.

– Idén uppkom när jag i nionde klass var på skolbesök på ett äldreboende Haga i Vikens kommun. Jag kände mig sorgsen över hur enformiga de äldres dagar var. De berättade att de till mestadels gjorde samma saker dag in och dag ut. När det däremot kom in tjugo spralliga ungdomar sken de flesta upp – och det hela slutade med en lång sagostund av Eva som berättade om hennes tid som ung. Det var där och då jag visste att just min generation kunde göra en skillnad. Dagens äldre behöver få känna sig behövda och önskade. Genom ett besök är det inte bara den yngre som ger utan även den äldre, säger Victoria Salomonsson.

Att gå från idé till att forma ett UF-företag var en utmaning, men en utmaning alla tre brann för. Någonting de förstod skulle ta mycket kraft och tid, vilket alla var införstådda med. Att göra någonting extra med sitt UF-år har absolut varit ett mål som funnits med dem hela vägen.

– Vi siktar mot stjärnorna. Vi vill vara en del av en lösning i det uppmärksammade samhällsproblemet där seniorer och juniorer lider av depression och ensamhet. Inom företaget har vi satt upp olika mål. Vi har en del mål som vi vill uppnå under vårt UF år, men även andra visioner för framtiden. Efter kursens slut är tanken att gå över till Link Generation AB, säger Josephine Rodebjer. På sikt vill vi alla tre fortsätta med företaget och förhoppningsvis börsnotera det och göra det till ett aktiebolag, Link Generation AB.


Många fina minnen har tjejerna också lyckats skrapa ihop på den förhållandevis korta tid som de tillsammans drivit sitt företag. Ett var när Draknästet arrangerades på skolan och de slutade överst på prispallen. Det var också första gången de fick chansen att pitcha sin idé och få värdefull feedback. Någonting som de fann mycket värdefullt.

Alla tre tycker att just entreprenörskapet har varit en höjdpunkt under gymnasietiden. Att få skapa någonting eget och vara kreativ och innovativ. Processen har också gett dem mycket tillbaka och gjort dem mer erfarna. När de ser på sig själva så är entreprenörskapet en solklar del, både nu och i framtiden.
– Ung Företagsamhet är viktigt för att ungdomar ska få mer kunskap inom entreprenörskap, men också som en förberedelse inför arbetslivet. UF är en knuff in i arbetslivet. Där vi tar med oss de erfarenheter vi fått för att senare i livet kunna bli stora företagare, berättar Louise. UF-året har hittills varit mycket intensivt och krävande, någonting som jag inte tror att någon var beredd på. Men oj vad det har varit värt all svett och tårar!

Josefin Wallin