Hela den här avdelningen är en annons
Ung företagsamhet

Årets UF-företag 2022 – med smak för entreprenörskap

Tjejerna bakom GlassOrter UF gjorde succé med sin goda glass – som hämtat inspiration från utvalda värmländska orter. Förutom smak för god glass så uppvisade de att de även hade smak för entreprenörskap när de tog hem titeln Årets UF företag 2022.

Idén bakom företaget var att de skulle utnyttja kraften i olika värmländska platser och orter. Den ursprungliga idén till UF-företaget var ett pussel med olika platser som motiv och där pusslet då fick bära platsens namn. Men när de tog idén ett varv till landade de i att de skulle göra glass. Glass med inspiration och namn från värmländska orter – som de också leker med i företagsnamnet, GlassOrter UF. Själva beskriver de företaget som ”glassen som sätter smak på Värmland”. I framtiden däremot skulle det också kunna vara glassen som sätter smak på din hemort, ditt bröllop – eller varför inte ditt företag?

Bakom GlassOrter UF hittar du Vera Kringlund, Klara Johnsson, Elinor Bergsten och Elsa Kihlström. Som alla menar att de tar med sig mycket från sin upplevelse med Ung Företagsamhet.

– Till att börja med allt som innebär att driva företag på riktigt. Sedan lärde vi oss mycket om oss själva, vilka kompetenser vi alla bär på och hur man samarbetar på ett bra sätt. Vi lärde oss även att hantera motgångar i olika situationer man stöter på när man driver företag. Med hjälp av motgångar så skapas ett slags driv, som leder till att man presterar ännu lite mer, förklarar Klara Johansson.

GlassOrter UF gjorde också en bra insats under UF-mässan 2022. Där de kammade hem flera olika priser, däribland årets UF-företag.

– Det tog lite tid innan vi insåg att det var ”på riktigt”. Det var absolut så att det kändes enormt overkligt. Det var klart att vi hoppades på att ta någon pallplats, men att vinna flera kategorier kunde vi verkligen inte tänka oss, så häftigt och roligt!

UF-året understryker de har varit enormt lärorikt och roligt. En upplevelse de alla kommer att bära med sig framöver. Här fick de chansen att lära sig mer om företagande och vad det innebär. Någonting de är övertygade om att de kommer ha nytta av i framtiden. GlassOrter är heller inte ett UF-företag som kände sig färdiga med att avsluta. Idéen och mottagandet var allt för bra.

– Vi kände att vi ville mer än att bara avsluta GlassOrter när UF-året var klart. Företaget betyder så mycket för oss och vi var inte redo att släppa och gå vidare. Vi kände dessutom att vi hade mer att tillföra och att utveckla företaget ännu mer gav oss drivet till att nu faktiskt göra det, avslutar Klara.

I dagsläget ligger företaget lite i vila samtidigt som tjejerna undersöker möjligheten i hur man på bästa sätt kan driva det som ett riktigt företag. Deras glass menar de snart kommer vara ute på marknaden igen. Att framtidsutsikterna för GlassOrter ser goda ut tycker de allihop. Och gott? Det blir det i så fall även för dig. Som då har möjligheten att få tag på en förpackning av den värmländska glassen.



JOSEFIN WALLIN