Hela den här avdelningen är en annons
Ung företagsamhet

Entreprenörskap – ju tidigare desto bättre

Annika Hedberg är lärare i NO och teknik på Frykenskolan i Torsby. Hennes elever har under det senaste året varit med i grundskoleutmaningen som Ung Företagsamhet arrangerar tillsammans med sina partners.

Förra läsåret deltog eleverna på mellanstadiet och konstruerade då en Parklet, en slags möbel som ska ersätta parkeringsplatser. Med syfte att få fler att promenera framför att ta bilen.
– Under detta läsår har eleverna på högstadiet fått utmaningen av HSB Värmland att presentera hur de vill bo i framtiden. Eleverna har gjort prototyper över lägenheter, samt en digital presentation som de även har visat upp för personal från HSB, berättar Annika Hedberg som arbetar med entreprenöriellt lärande på Frykenskolan.

Vad innebär entreprenöriellt lärande?
– Kort kan man säga att eleverna får möjligheter att komma på, pröva och ompröva sina idéer. De tränar samtidigt på att ta initiativ och omsätta sina idéer. Eleverna tränar även på eget ansvar för att genomföra och slutföra ett arbete, förklarar Annika. En viktig del i arbetssättet är att eleverna uppmuntras att prova sig fram. Att de själva kommer på lösningar, skissar på idéer, skapar prototyper och till sist presenterar sina resultat. Undervisningen har en tydlig koppling till samhället och elevernas arbete har en verklig mottagare.

Effekten för eleverna när man tillämpar det här arbetssättet är att det skapar engagemang och motivation hos eleverna. De känner att uppgifterna är på riktigt och det utvecklar även eleven att tro mer på sig själv och sin förmåga.

– Vinsterna är flera. Det handlar om att utveckla elevernas nyfikenhet, självtillit, kreativitet och mod att ta risker. Den kanske främsta anledningen är att eleverna blir mer medvetna om hur de kan vara med och påverka i samhället.

Framöver vill Annika fortsätta utmana eleverna i att se möjligheter och gå från idé till handling – men också träna deras förmåga att ta en motgång.

– Våga testa nytt! Eleverna ska kunna använda sina kunskaper för att se behov, lösa problem och omsätta sina idéer till konkreta förslag, antingen digitalt eller med en fysisk prototyp. Eleverna ska jobba självständigt, men det betyder inte att de ska släppas fria.

Josefin Wallin
Fakta
Läromedel på grundskolan

Vårt Samhälle

Vårt Samhälle riktar sig främst till grundskolans tidiga åldrar och baseras på fem moduler. Syftet är att lära eleverna hur samhället fungerar, vilka delar det består av och hur samhällets olika delar är beroende av varandra.
Ung Företagsamhet utbildar lärare och visar hus Vårt Samhälle kan kopplas till den nya läroplanen för grundskola LGR11 som betonar vikten av att stimulera färdigheter och förmågor som lägger grunden för entreprenörskap.

Se Möjligheterna

Se Möjligheterna kan användas av grundskolans andra hälft och upp till gymnasiet. Läromedlet får eleverna att lära känns sig själva och sina entreprenöriella egenskaper samtidigt som de lär sig mer om att arbeta i grupp. Den bygger på de fyra grundstenarna för vad en entreprenör är: någon som ser ett behov och hittar lösningar, tänker nytt och kreativt, kan presentera sig själv och sina idéer samt tror på sig själv.

Min framtid och ekonomi

Min framtid och ekonomi riktar sig mot de äldre årskurserna i grundskolan och till gymnasiet och utgår ifrån viktiga frågeställningar för ungdomar idag och i framtiden. Läromedlet berör frågor som Varför går jag i skolan? Hur får jag ekonomin att fungera i framtiden? Hur påverkar samhällets ekonomi mig? Och påverkar jag samhällets ekonomi?