Hela den här avdelningen är en annons
Ung företagsamhet

Out & About Creations spelade vidare på sin kortlek

– Från UF till företag

Under UF-året drev Out & About Creations sitt företag där de sålde sin populära kortlek med idéer på utmaningar utomhus. En kul idé som främst riktar sig till barn och föräldrar, men som får även den mest inspirationslöse att dra på sig jackan och gå ut en stund. Nu har de tagit sin idé vidare.
Efter UF-årets slut bestämde vi oss på en gång att ta alla pengar vi fått in och använda oss av för att starta ett aktiebolag, säger Pontus Edeslätt.

Killarna bakom Out & About Creations Alfred Åberg, Kevin Backelin och Pontus Edeslätt ville få folk att röra på sig mer – och vad har väl varit mer aktuellt än detta i pandemitider? Idén till företaget föddes på vad som killarna själva beskriver som ”en av alla de roliga UF-lektionerna”. Vad som först planerades bli en app skalades ner till en kortlek. En kortlek med utmaningar att göra utomhus. Något som de själva tycker var ett väldigt bra drag så här i efterhand.

– Vi ser stor potential i vårt företag. Idén står vi bakom till fullo och vi har även idéer på lager som vi hoppas kan bli verklighet i framtiden. Den potentiella kundgruppen är otroligt stor och svårmättad, vi kan behålla samma koncept men ta fram nya spel utifrån en anpassad målgrupp. Barnen, som vi främst riktar oss mot idag behöver mer än någonsin röra på sig mer i sin vardag. Vi hoppas och tror att vi verkligen ligger rätt i tiden för att komma ut på marknaden nu, säger Alfred Åberg.

Likt många andra så vill såklart killarna bakom företaget livnära sig på det de brinner för. De vill tillsammans bygga upp en bred produktbas som de känner sig stolta över och skapa bra kontakt med både kunder och samarbetspartners. Just nu drivs företaget parallellt med att alla tre har varsitt heltidsjobb. Vilket innebär att mycket arbete läggs ner både kvällar och helger. 

Utmanande att ta fram en grym produkt

– Tiden för oss som UF-företag innan vi fick fram vår produkt var ganska utmanande på många sätt. Men när vi äntligen fick fram en grym produkt, som vi verkligen trodde på och som sålde bra, så fick man en härlig kick som inte går att jämföra med något annat, säger Kevin Backelin.

Det skapade ett driv och en tro hos oss alla tre att vi kanske skulle kunna ta detta vidare. Det fick vi ännu en bekräftelse på när vi ställde ut på UF-mässan i Karlstad och fick många fina ord av köpare, förbipasserande men även från juryn som höll i tävlingarna. När det var dags att avveckla UF-företaget bestämde vi oss på en gång att ta alla pengar vi fått in och använda oss av för att starta ett aktiebolag, säger Pontus Edeslätt.

Resan med Ung Företagsamhet

– Det är viktigt för att ge unga en chans att drömma – och att få inse att det inte är så svårt att driva företag. Hela processen när man driver ett UF-företag är otroligt lärande och ögonöppnande mot företagsvärlden, menar Alfred Åberg.

– Det som absolut var roligast var under den vecka som vi både lanserade vår produkt – och ställde ut på UF-mässan i Karlstad. Det var en vecka som bestod av väldigt många sena kvällar med hårt jobb. Dessutom med många besök på ICA för att skicka mängder av paket till kunder från norr till söder. Sedan var mässan även väldigt rolig, där vi dessutom lyckades vinna 3 priser och tog oss till SM, avslutar Kevin Backelin.

Josefin Wallin