Hela den här avdelningen är en annons
Ung företagsamhet

Kaffeälskarna Löfbergs utmanar eleverna: ”Hjälp oss rädda kaffeslattarna”

Kajsa-Lisa Ljudén

Att minska på kaffesvinnet har varit en het kopp kaffe länge för Löfbergs. Att deras grundskoleutmaning syftar till exakt just samma är därmed ingen överraskning. Däremot hoppas de på att få bli överraskade själva – med nya smarta, innovativa och finurliga lösningar från grundskoleeleverna själva. När de nu ska bjudas in i utmaningen för hur vi tillsammans ska minska kaffet som spills, slängs och slösas.

Kajsa-Lisa Ljudén är hållbarhetschef på Löfberg och det är hon som har uppdraget att presentera utmaningen från det familjeägda kafferosteriet som har över hundra år och miljontals koppar kaffe i ryggen.

– I Sverige älskar vi verkligen kaffe. Vi dricker otroliga mängder– och slänger alldeles för mycket. Var tredje kopp som bryggs hemma hälls ut, det motsvarar 300 miljoner liter kaffe varje år. När vi kombinerar allt hemmakaffe som hälls ut med slattar och kafferester från caféer och restauranger blir summorna snabbt svindlade. Det vill vi ändra på. Vi kallar det Hela Koppen – vi vill uppmana till att ta vara på hela koppen kaffe, berättar Kajsa-Lisa Ljudén när hon ger oss bakgrunden till deras grundskoleutmaning. Där de vill uppmärksamma den stora miljöpåverkan som matsvinn i alla dess former faktiskt har. Dessutom så hoppas man såklart att det här ska blåsa ännu mer engagemang i frågan.

Nu involveras nästa generations kaffedrickare
Löfbergs har haft fokus på kaffesvinnet under en lång tid. Här har de haft bra kontroll och möjlighet att minska svinnet i sin egen produktion. Konsumentens eget beteende i hemmet är en svårare fråga att påverka. Någonting som de ändå har jobbat med tidigare – och fortsätter att jobba med under flaggan #helakoppen. Nu involveras nästa generations kaffedrickare i frågan. Ett spännande samarbete när en utmaning kopplat till hållbarhet möter en ny, mer medveten generation. – Vi hoppas att få se nya, påhittiga idéer om hur man till exempel kan ta vara på kaffeslattar eller kaffesump, eller hur man kan planera sitt kaffedrickande och hålla värmen på kaffet – så att man slipper hälla ut överflöd eller sådant som kallnat. Kanske får vi nya, värdefulla insikter om beteenden kring kaffedrickande? Ungdomarna kommer säkert bevaka sina föräldrar och lärare vid kaffebryggaren under utmaningen, tror Kajsa-Lisa.

Viktigt med unga människor och nya sätt att tänka
För att bli ett sådant starkt och prestigefyllt varumärke som Löfbergs är idag, krävs att man är en god vän av innovation. Där nya idéer måste bäras fram för att hela tiden kunna hitta nya sätt att odla, dricka, rosta, förpacka – och inte minst presentera konsumenten och marknadens kaffe. Samarbetet med Ung Företagsamhet Värmland harmonierar med den idén. Att driva en grundskoleutmaning som inkluderar en ny generations kaffedrickare för att jobba med hållbarhet likaså.
– Vi letar ständigt efter nästa kaffe. Nästa sätt att dricka det, nästa sätt att odla det. Framför allt hur vi kan göra det ännu mer hållbart genom hela kedjan. För dagens generation kaffeälskare och för nästa generation. Unga människor har ofta nya, innovativa idéer och ett annat sätt att tänka, och det är självklart att vi måste inkludera alla perspektiv för att kunna lösa framtidens utmaningar. Vi ser en chans här att väcka engagemanget för hållbar utveckling hos de unga och visa att deras röst är viktigt. Vi vill arbeta tillsammans för att bygga en värld där både människor och kaffe kan växa, avslutar Kajsa-Lisa Ljudén, hållbarhetschef Löfbergs.

Josefin Wallin