Hela den här avdelningen är en annons
Ung företagsamhet

Grundskoleutmaningen

Karin Edner.

Varje år arrangerar Ung Företagsamhet Värmland grundskoleutmaningar. Utmaningar som ges av olika företag och som ska lösas av värmländska grundskoleelever.

I år är det Embracer Group, HSB och Nordic paper som står för utmaningarna.

”Elever får skapa sitt drömspel”
Embracers grundskoleutmaning ska få upp ungas intresse för spel

I grundskoleutmaningen som arrangeras av Embracer tillsammans med spelstudion Mirage Game Studios och Värmlands spelcommunity The Great Journey, får elever i årskurs 4–6 designa sitt eget drömspel.

Ung Företagsamhets årliga grundskoleutmaning med syftet att skapa intresse för såväl teknik som entreprenörskap går helt i linje med det man på Embracer gärna stöttar och engagerar sig i. Tillsammans med spelstudion Mirage Game Studios och Värmlands spelcommunity The Great Journey har de tagit fram utmaningen ”Skapa ditt drömspel”. 

– Uppdraget går ut på att skapa ett spel genom en spelhandling, ett syfte och ett mål för spelaren. När spelidén är skapad ska karaktärer, miljöer och färger bestämmas utifrån handlingen. Tillvägagångssättet är valfritt – skissa på papper eller i ett program, bygg ihop ett spel med lego, kartong, lera eller varför inte spela in en film? berättar Karin Edner, Corporate Governance & Sustainability Coordinator, Embracer Group.

Det man hoppas på utöver att låta elevernas fantasi flöda fritt är fantastiska idéer.
– Vi hoppas att eleverna låter fantasin flöda och tänker fritt. Är säker på att barn och ungdomar har fantastiska idéer och att de tänker nytt, kreativt och modigt. Förhoppningsvis lyckas utmaningen också skapa förståelse för hur många olika delar och roller som behövs inom spelutveckling. Hur viktigt det är med mångfald, olika kompetenser och personligheter. Ett bra team med olikheter skapar de bästa förutsättningarna för spelutveckling, säger Karin Edner.

 För att tillverka ett spel behövs många olika kompetenser och det var precis det man ville visa genom utmaningen. För att skapa drömspelet uppmanades eleverna att skapa en spelidé med handling, syfte och mål. Man bad också barnen att skapa sina karaktärer, miljöer och färgsätta. På vilket sätt de ville göra och beskriva sitt spel var helt valfritt.

–      Är säker på att vi kommer att få se många spännande idéer och förslag. Vi hoppas att barnen är modiga, drömmer stort och skapar det de ser som sitt drömspel. Tror de här bidragen kommer att inspirera oss mycket, berättar Karin Edner.

Beatrice Forsgren.

Att engagera sig i Ung Företagsamhet är ingenting nytt för Embracer. ­­Där mycket de ser som viktigt bottnar i samma saker.

 ­­– Ung Företagsamhets styrkor bottnar i mycket av det som vi också tycker är viktigt. Att möjliggöra för barn och ungdomar att utveckla sin kreativitet, sin företagsamhet och sitt entreprenörskap. Tillsammans med UF kan vi med gemensamma krafter bidra till att inspirera och skapa nyfikenhet för morgondagens generation och arbetskraft. Tillsammans med The Great Journey, Mirage Game Studios och UF har vi hittat spännande samarbeten, som till exempel grundskoleutmaningen, ett annat exempel är projektet ”make a game”. Genom vårt engagemang med UF hoppas vi kunna bidra till en ökad förståelse och nyfikenhet för vår bransch – men också för entreprenörskap och digitalt skapande i stort, säger Beatrice Forsgren, Head of Brand & Communication Embracer Group.

Embracer Group, vill bygga något långvarigt och beständigt. För att lyckas med det behöver man också bidra till att stärka kompetensförsörjningen i branschen och skapa intresse för såväl digitalt skapande som entreprenörskap.
– Tillsammans med UF har vi möjlighet att hitta sätt som inspirerar, skapar nyfikenhet och intresse för vår bransch likväl som vi får möjlighet att möta, lyssna och inspireras av barn och ungdomar. Det är en värdefull lärdom för oss, avslutar Beatrice Forsgren.

Josefin Wallin