Hela den här avdelningen är en annons
Ung företagsamhet

Grundskoleutmaning tillsammans med Stiliom – låter eleverna designa sin drömlekplats

Johan Rönngren

Stiliom AB är ett företag som du gärna förknippar med hållbar parkoch lekutrustning. Där man i en offentlig miljö vill forma en perfekt mötesatmosfär. En atmosfär för upplevelser – där man får utforska och interagera. I grundskoleutmaningen som man genomför tillsammans med Ung Företagsamhet Värmland tar man experterna till hjälp, eleverna själva. Där utmaningen består av att designa sin egen drömlekplats.

Hos Stiliom blir kreativitet och kvalitet till ett sortiment bestående av allt från rutschkanor till djurskulpturer och funktionell konst. Här jobbar man mycket med produkter för att de ska uppfylla sina syften, vara tillgängliga – och inte minst ha ett lekvärde. Att i en grundskoleutmaning, tillsammans med Ung Företagsamhet, då ta skolelever till hjälp med att skapa sin egen drömlekplats bör kunna ses som den ultimata matchen för såväl elev som företag. Johan Rönngren är VD och delägare på Stiliom AB och ska tillsammans med kollegan Malin Persson leda i grundskoleutmaningen, där de ger stöd och rådgivning åt de elever som genomför utmaningen.

– Vår grundskoleutmaning har fått namnet ”Designa din drömlekplats”. Det handlar kort och gott om att låta eleverna själva designa och arbeta fram ett förslag på en lekplats. Förutsättningarna från vår sida är att vi vill att man använder en del befintlig lekutrustning ur vårt sortiment, men även att försöka inlemma naturliga element som vatten, stockar och stenar. Det är viktigt för oss att natur och atmosfär spelar huvudrollen på en lekplats i så stor omfattning som möjligt. Dessutom vill vi att man designar en produkt helt ifrån egna idéer, berättar Johan Rönngren.

Syftet bakom Stilioms grundskoleutmaning är att ge eleverna en inblick i arbetslivet. Här hoppas man också ge eleverna möjligheter att lära sig ta ansvar, få en inblick i företagande – och inte minst att arbeta fram ett förslag till en lekplats precis som de själva gör dagligen.

– Vi vill vara den del i att föra näringslivet och skolan närmare varandra. Det här blir på riktigt, vi är ett företag som vill ha elevernas hjälp. Det är inte bara en övning tagen ur en skolbok på så vis.

Eftersom vi är verksamma inom lek och vår utmaning riktar sig mot klass 1-3, var valet ganska enkelt. Tillsammans med vännerna på UF insåg vi snabbt att temat drömlekplats skulle passa som hand i handske för den här åldersgruppen. Det skulle dessutom ge oss som företag en god inblick i vad som är viktigt för barnen när det gäller lekplatser och vi ser verkligen fram emot att få se vad de har hittat på när det gäller den helt egendesignade produkten som finns med i utmaningen.

Övertygad om att få se mängder av drömlekplatser
Själva är Stiliom och Johan Rönngren övertygade om att eleverna som deltar i utmaningen kommer bjuda på en mängd fantastiska drömlekplatser. Att de kommer bli imponerade över elevernas slutresultat, men även få ta del av elevernas egna funderingar. Funderingar kring hur arbetet fungerat, vad som varit en utmaning och hur de kom fram till sitt slutgiltiga slutresultat.

– För oss är det jätteviktigt att skolan och näringslivet verkar så nära varandra som möjligt. Det här är vårt strå till stacken för att fördjupa ett sådant samarbete. Dessutom ger det oss en oerhört spännande och lärorik inblick i hur eleverna arbetar fram sin drömlekplats. Det är trots allt det vi sysslar med på daglig basis och att låta barnen själva få driva ett sådant projekt är spännande. Det är ju de som är experterna på lek.

Att ung företagsamhet är viktig att få prova på understryker Johan. Själv drev han ett eget UF-företag för 30 år sedan. Den upplevelsen menar han har gett honom en första inblick i företagandets värld och en större förståelse för teorin – när man då fick omsätta den i praktiken. Att få testa på någon form av ung företagsamhet eller invigas i ett entreprenöriellt tänkande innebär inte per automatik att alla ska driva företag. Däremot menar Johan att det är en möjlighet att utvecklas. Genom kommunikation, lagarbete, samarbetsförmåga, kreativitet och inte minst innovativt tänkande. Dessutom får man lära sig eget ansvar och att se möjligheter i stället för hinder, och bara det i sig är gåva att bära med sig.

– Återigen. Näringslivet och skolan hand i hand är jätteviktigt. Ung Företagsamhet har i mina ögon gått från klarhet till klarhet och är idag en imponerande proffsig organisation. Jag är djupt imponerad av det arbete de utför. Idag är det inte bara gymnasielever som prioriteras, nu finns verksamheten från klass 1 och uppåt. Det är fantastiskt att som företag få vara en del av verksamheten i form av partner. Det ger oss en närmare kontakt med ungdomar, skolans värld och som grädde på moset ett trevligt och givande nätverk bland oss partners.

Josefin Wallin